„ Nie każdy pewnie o tym wie …”
Na lekcji wos-u w temacie o szkole uczniowie mają za zadanie dokończyć na kilka sposobów zdanie: Szkoła to miejsce …Z okazji Święta Szkoły postanowiłem podążyć śladem uczniów i także wykonać to zadanie. Otóż… Szkoła istnieje po to, aby wyposażyć ucznia w kompetencje, które pomogą mu żyć. Szkoła to miejsce, które ma pomóc poznać własną osobę. Szkoła to przestrzeń, w której bezpiecznie można próbować, testować i doświadczać i siebie i świata. W naszej lokalnej przestrzeni oświatowej na stałe funkcjonuje sieć szkół podstawowych i ponadpodstawowych, placówek znanych nam wszystkim od wielu lat.
Każdy z uczniów wie, że w czasie historycznym był taki rok szkolny, jak rok 1962/ 1963. Nie każdy jednak o tym wie, że w tym roku powstała obecna szkoła podstawowa w Bychawie. Co prawda, przy wejściu do budynku szkoły wszystkich informuje o tym wydarzeniu wmurowana tablica, ale nie każdy czyta wmurowane tablice. Warto zatem przypomnieć, że 60 lat temu w ramach ogólnopolskiej akcji pod hasłem „ Tysiąc szkół na Tysiąclecie” w Bychawie na terenach odebranych wcześniej przez komunistów parafii rzymskokatolickiej zbudowano szkołę – jedną z tych „Tysiąclatek” , która służy kolejnym pokoleniom uczniów do dziś. Każdy uczeń o tym wie, że w szkole chlebem powszednim są oceny szkolne. Nie każdy jednak o tym wie, że można uczyć się w szkole bez ocen szkolnych. System edukacji w Finlandii, kraju świętego Mikołaja jest tego dobitnym przykładem. I na pewno nie był to prezent od św. Mikołaja dla fińskich dzieci, tylko świadoma decyzja Finów, którzy stworzyli jeden z najlepiej funkcjonujących i najbardziej efektywnych systemów. Wracając do naszego lokalnego podwórka oświatowego warto zauważyć pewne działania, które mogą czas nauki uczynić bardziej przyjaznym dla uczniów, bez oceniania, a z docenianiem. Nie każdy z uczniów wie, że od kilku lat w naszej szkole z powodzeniem realizowana jest innowacja „ Tylko dla Orłów – Sprawdź się”. Ci uczniowie, którzy wiedzą mogą bez presji oceny szkolnej sprawdzić w godzinach pozalekcyjnych swoją wiedzę z kilku przedmiotów ( historii, biologii, informatyki i języka angielskiego) z wykorzystaniem aplikacji Teams. Innym przykładem aktywności uczniowskich jest udział chętnych w rywalizacji sportowej i stopnia znajomości historii szkoły pod hasłem : „Szkolny triathlon”, gdzie wiedza w połączeniu z nutką rywalizacji sportowej aktywizowała uczniów do spontanicznego uczczenia jubileuszu szkoły. Te aktywności uczniowskie należy zauważyć. Dlatego są za to doceniani, a nie oceniani. Nie każdy jednak o tym wie, że osiągnięty sukces smakuje wyśmienicie. Żeby go zakosztować, doświadczyć należy podjąć wyzwanie wiedząc, że ocena szkolna nie zawsze jest najważniejsza. Z pewnością minie jeszcze sporo czasu, zanim szkoły w Polsce zrezygnują z klasycznych stopni, na rzecz szkół bez ocen. Tymczasem Młodzi Bychawscy Szkolni Sportowcy i Naukowcy świętują swoje trofea bez ocen w dobrowolnych konkurencjach testujących ich kompetencje kluczowe. Brawo!
Wyniki uczniowskich rywalizacji w roku 60.lecia istnienia Szkoły Podstawowej im. Polski Niepodległej w Bychawie.
Innowacja pedagogiczna „Tylko dla Orłów – Sprawdź się”
Do rywalizacji w sprawdzeniu stopnia znajomości tematyki niepodległościowej dotyczącej odradzającego się w 1918r. państwa polskiego przystąpiło ogółem 9 „Młodych Orlic i Orłów”. Po sprawdzeniu testów na najwyższych poziomach wiedzy wylądowali:
- Kornel Mączka
- Marcel Mączka
- Jadwiga Czajczyk
Karol Fizia
- Aleksandra Piórkowska
Gabriela Rybaczek
- Igor Rudzik
- Laura Wójcik
- Julia Dyk
Do lotów konkursowych poderwało się jeszcze kilku innych uczniów. Niestety, nie przesłali wyniku do sprawdzenia w wyznaczonym czasie.
Ogółem z testu wiedzy uczniowie mogli zdobyć 49 pkt. Maksymalny wynik uzyskał zwycięzca. GRATULACJE dla Kornela Mączki i dla wszystkich, którzy otworzyli aplikację i przystąpili do sprawdzenia swojej wiedzy. Poziom wiedzy uczniów był zawieszony bardzo wysoko, na co wskazuje średnia punktacja – 39,3 pkt.
Link do testu
Głównym celem projektu „Ludzie i miejsca – wielka historia wokół nas” realizowanego przez członków koła rowerowego w formie szkolnego triathlonu było uczczenie, przypomnienie i przedstawienie wydarzeń dotyczących okoliczności powstania i działalności naszej szkoły w lokalnej przestrzeni oświatowo – historycznej.
Etapy obchodów 60.rocznicy funkcjonowania szkoły związane z obchodami Święta Szkoły.
- Ocalić od zapomnienia – wystawa w bibliotece kronik szkolnych.
- Aktywności sportowo – edukacyjne uczniów dla uczczenia rocznicy : szkolny triathlon ( bieg, kolarstwo, wiedza).
Wyniki końcowe rywalizacji:
Pierwsze miejsce ex aequo zespoły w składzie:
Paulina Marzec, Dominik Rożenek, Damian Rybaczek oraz Zuzanna Błasik, Oliwier Karaś, Oliwier Szewczyk;
Trzecie miejsce zespół w składzie: Karina Pizoń, Paweł Podolak, Mateusz Wieczorkiewicz.
Dyplom za udział otrzymują także Mateusz Madejczyk i Szymon Kisiewicz.