Mazury oczami ósmoklasistów

Dnia 30.05.2023r., w godzinach porannych, uczniowie klas VIII Szkoły Podstawowej im. Polski Niepodległej w Bychawie wyruszyli na trzydniową wycieczkę  do krainy  wielkich jezior mazurskich.

Spacer po Olsztynie

Pierwszego dnia wycieczki, od razu po tym,  gdy wysiedliśmy z autokaru, mieliśmy okazję zwiedzić przepiękną i utrzymaną w nienagannym stanie Katedrę Świętego Jakuba. O tym, jak budowla uniknęła  podpaleń oraz w jaki sposób wierni wskrzeszali ogień przy pomocy murów kościoła, opowiedział nam   przewodnik. Następnie zwiedziliśmy Stary Ratusz z działającymi zegarami słonecznymi oraz Zamek Kapituły Warmińskiej, w którym mieści się obecnie Muzeum Warmii i Mazur. Tu dowiedzieliśmy się kilku wcześniej nam nieznanych i zaskakujących faktów z życia Mikołaja Kopernika. Następnym punktem naszej podróży okazało się być Planetarium, które dostarczyło nam, jak dotąd nieodkrytej, wiedzy o kosmosie. Wracając do autokaru, zatrzymaliśmy się przy budynku Nowego Ratusza oraz przeszliśmy przez Bramę Wysoką, mającą spełniać marzenia, co było dla nas szczególnie ważne, gdyż obecnie stoimy przed decyzją wyboru szkoły średniej.

Noce spędzone w Mrągowie

Po przeżytych w pierwszym dniu przygodach przyszedł czas na zakwaterowanie. W hotelu ,po załatwieniu wszelkich formalności, zjedliśmy pyszny obiad, a niedługo po nim udaliśmy się na spacer wokół jeziora, który zakończył się upragnioną przez wszystkich wizytą w sklepie. Po powrocie do hotelu, zarówno uczniowie jak i panie nauczycielki zaznały chwili wytchnienia za sprawą czasu wolnego, a na pobyt w swoich pokojach czekali z niecierpliwością wszyscy z nas.

Szlakami Hitlera

Z samego rana, następnego dnia wycieczki,  spragnieni kolejnych wrażeń wyruszyliśmy do Gierłoży, gdzie odwiedziliśmy Wilczy Szaniec. Od razu, gdy dotarliśmy do dawnej kwatery Hitlera, powędrowaliśmy szlakiem przywódcy III Rzeszy i innych zbrodniczych,  którzy z nim współpracowali. Zobaczyliśmy bunkier i dom zarówno Adolfa Hitlera jak i Hermanna Göringa, a także dowiedzieliśmy się, jak Führer uniknął śmierci podczas jednego z wielu zamachów na jego życie czy tego, jakim formom rozrywki w wolnym czasie oddawali się naziści, podczas gdy w kraju dochodziło do rozlewu krwi.

Twierdza Boyen

Po opuszczeniu  Wilczego Szańca udaliśmy się prosto do Giżycka, gdzie znajduje się Twierdza Boyen, będąca budowlą obronną o kształcie siedmioramiennej gwiazdy, która powstała jako obiekt blokujący strategiczny przesmyk między jeziorami Niegocin i Kisajno.

Piracki rejs statkiem i perypetie w drodze powrotnej

Ostatniego dnia wycieczki odwiedziliśmy Mikołajki, gdzie odbyliśmy rejs pirackim statkiem. Następnie wyruszyliśmy w drogę powrotną. Pomimo początkowego spokoju i stanu błogości, w trakcie jazdy nasz autokar zaznał awarii, przez którą zmuszeni byliśmy zatrzymać się i czekać kilka godzin  na zastępczy pojazd. Nie zaznaliśmy wówczas  nudy. Spędziliśmy ze sobą radośnie czas, ,,biwakując’’ na łonie natury nieopodal jednej ze stacji Orlen.

Wyjazd, pomimo pewnych niespodzianek ,zbliżył nas, ósmoklasistów, do siebie i pozwolił  stworzyć wspólne wspomnienia, które zostaną w naszych pamięci na długi czas. Dzięki  wycieczce oderwaliśmy się od ciągłego myślenia o wynikach egzaminów i przeliczania punktów do rekrutacji. Z pewnością żaden uczestnik przez długi czas nie zapomni o tym, co działo się podczas naszej wspólnej przygody na Mazurach. Dziękujemy naszym wychowawczyniom – paniom: Agnieszce Daśko, Ewie Głaz i Annie Siek za zorganizowanie wycieczki  i skrupulatną opiekę nad nami podczas tych trzech wspaniałych, ale wyczerpujących dni.