„Nie każdy pewnie o tym wie …”

„ Nie każdy pewnie o tym wie …”

Na lekcji wos-u w temacie o szkole uczniowie mają za zadanie dokończyć na kilka sposobów zdanie: Szkoła to miejsce …Z okazji Święta Szkoły postanowiłem podążyć śladem uczniów i także wykonać to zadanie. Otóż…   Szkoła istnieje po to, aby wyposażyć ucznia w kompetencje, które pomogą mu żyć. Szkoła to miejsce, które ma pomóc poznać własną osobę. Szkoła to przestrzeń, w której bezpiecznie można próbować, testować i doświadczać i siebie i świata. W naszej lokalnej przestrzeni oświatowej na stałe funkcjonuje sieć szkół podstawowych i ponadpodstawowych, placówek znanych nam wszystkim od  wielu lat.

Każdy z uczniów wie, że w czasie historycznym był taki rok szkolny, jak rok 1962/ 1963. Nie każdy jednak o tym wie, że w tym roku powstała obecna szkoła podstawowa w Bychawie. Co prawda, przy wejściu do budynku szkoły wszystkich informuje o tym wydarzeniu wmurowana tablica, ale nie każdy czyta wmurowane tablice. Warto zatem przypomnieć, że 60 lat temu w ramach ogólnopolskiej akcji pod hasłem „ Tysiąc szkół na Tysiąclecie” w Bychawie na terenach odebranych wcześniej przez komunistów parafii rzymskokatolickiej  zbudowano szkołę – jedną z tych „Tysiąclatek” , która służy kolejnym pokoleniom uczniów do dziś. Każdy uczeń o tym wie, że w szkole chlebem powszednim są oceny szkolne. Nie każdy jednak o tym wie, że można uczyć się w szkole bez ocen szkolnych. System edukacji w Finlandii, kraju świętego Mikołaja jest tego dobitnym przykładem. I na pewno nie był to prezent od św. Mikołaja dla fińskich dzieci, tylko świadoma decyzja Finów, którzy stworzyli jeden z najlepiej funkcjonujących i najbardziej efektywnych systemów. Wracając do naszego lokalnego podwórka oświatowego warto zauważyć pewne działania, które mogą czas nauki uczynić bardziej przyjaznym dla uczniów, bez oceniania, a z docenianiem. Nie każdy z uczniów wie, że od kilku lat w naszej szkole z powodzeniem realizowana jest innowacja „ Tylko dla Orłów – Sprawdź się”. Ci uczniowie, którzy wiedzą mogą bez presji oceny szkolnej sprawdzić w godzinach pozalekcyjnych swoją wiedzę z kilku przedmiotów ( historii, biologii, informatyki i języka angielskiego) z wykorzystaniem aplikacji Teams. Innym przykładem aktywności uczniowskich jest udział chętnych w rywalizacji sportowej i stopnia znajomości historii szkoły pod hasłem : „Szkolny triathlon”, gdzie wiedza w połączeniu z nutką rywalizacji sportowej aktywizowała uczniów do spontanicznego uczczenia jubileuszu szkoły. Te aktywności uczniowskie należy zauważyć.  Dlatego są za to doceniani, a nie oceniani. Nie każdy jednak o tym wie, że osiągnięty sukces smakuje wyśmienicie. Żeby go zakosztować, doświadczyć należy podjąć wyzwanie wiedząc, że ocena szkolna nie zawsze jest najważniejsza. Z pewnością minie jeszcze sporo czasu, zanim szkoły w Polsce zrezygnują z klasycznych stopni, na rzecz szkół bez ocen. Tymczasem Młodzi Bychawscy Szkolni Sportowcy i Naukowcy świętują swoje trofea bez ocen w dobrowolnych konkurencjach testujących ich kompetencje kluczowe. Brawo!

Wyniki uczniowskich rywalizacji w roku 60.lecia istnienia Szkoły Podstawowej im. Polski Niepodległej w Bychawie.

Innowacja pedagogiczna „Tylko dla Orłów – Sprawdź się”

Do rywalizacji w sprawdzeniu stopnia znajomości tematyki niepodległościowej dotyczącej odradzającego się w 1918r. państwa polskiego przystąpiło ogółem 9 „Młodych Orlic i Orłów”. Po sprawdzeniu testów na najwyższych poziomach wiedzy wylądowali:

  1. Kornel Mączka
  2. Marcel Mączka
  3. Jadwiga Czajczyk
    Karol Fizia
  1. Aleksandra Piórkowska
    Gabriela Rybaczek
  1. Igor Rudzik
  2. Laura Wójcik
  3. Julia Dyk

Do lotów konkursowych poderwało się jeszcze kilku innych uczniów. Niestety, nie przesłali wyniku do sprawdzenia w wyznaczonym czasie.

Ogółem z testu wiedzy uczniowie mogli zdobyć 49 pkt. Maksymalny wynik uzyskał zwycięzca. GRATULACJE dla Kornela Mączki i dla wszystkich, którzy otworzyli aplikację i przystąpili do sprawdzenia swojej wiedzy. Poziom wiedzy uczniów był zawieszony bardzo wysoko, na co wskazuje średnia punktacja – 39,3 pkt.

Link do testu

https://forms.office.com/Pages/ShareFormPage.aspx?id=pWShfb2alkah11QExRQkO-mllwzUF7FFokG0yJT23o5UM0ZWOUhaVEVWRkMyOEE4SDRTNjRSSjRENC4u&sharetoken=saQO4YokEkO9fi8tpbiW

Głównym celem projektu „Ludzie i miejsca – wielka historia wokół nas” realizowanego przez członków koła rowerowego w formie szkolnego triathlonu było uczczenie, przypomnienie i przedstawienie wydarzeń dotyczących okoliczności powstania i działalności naszej szkoły w lokalnej przestrzeni oświatowo – historycznej.

Etapy obchodów 60.rocznicy funkcjonowania szkoły związane z obchodami Święta Szkoły.

  1. Ocalić od zapomnienia – wystawa w bibliotece kronik szkolnych.
  2. Aktywności sportowo – edukacyjne uczniów dla uczczenia rocznicy : szkolny triathlon ( bieg, kolarstwo, wiedza).

Wyniki końcowe rywalizacji:

Pierwsze miejsce ex aequo zespoły w składzie:

Paulina Marzec, Dominik Rożenek, Damian Rybaczek oraz Zuzanna Błasik, Oliwier Karaś, Oliwier Szewczyk;

Trzecie miejsce zespół w składzie: Karina Pizoń, Paweł Podolak, Mateusz Wieczorkiewicz.

Dyplom za udział otrzymują także Mateusz Madejczyk i Szymon Kisiewicz.