Kto czyta, żyje wielokrotnie Umberto Eco
W słoneczny poranek 22 czerwca 2022 r. miała miejsce kolejna edycja Innowacji pedagogicznej Głośnego czytania: Nowy uczeń i szkolne przygody pozostałych dzieci. Spotkanie przygotowali uczniowie klas VIII C i VIII D, którzy wcielili się w bohaterów znanych książek oraz nauczycielki odpowiedzialne za innowację: pani Amelia Multan, pani Elżbieta Korba i pani Agnieszka Daśko. Adresatami byli uczniowie klas III.
Bez wątpienia miniony rok szkolny pełen był wielu wrażeń, nieoczekiwanych spotkań i nowych ludzi. Do naszej szkoły przyjęto uczniów z Ukrainy. Była to dla nich i dla nas nowa sytuacja. Każdy uczeń w nowym środowisku czuje się nieswojo i niepewnie. Zawsze zmiana szkoły i nauczycieli, kolegów jest wyzwaniem. Dla naszych nauczycieli i uczniów cudzoziemców, a także ich rodziców, opiekunów było to niełatwe doświadczenie. W podobnej sytuacji znalazła się też bohaterka książki – Ania z Zielonego Wzgórza, gdy po raz pierwszy przyszła do szkoły. Na szczęście Ania obdarzona jest wyobraźnią, co bardzo pomogło jej w nowym miejscu. Przeczytała o tym Iga Rudzik (kl. VIII C).
Pojawienie się nowego ucznia okazuje się niełatwym doświadczeniem dla niego samego, ale również dla uczniów, którzy już uczyli się w tej szkole, klasie. Jest to emocjonujące szczególnie wtedy, gdy na przykład nowa uczennica zostaje usadzona w ławce z chłopcem. Mówi o tym fragment książki: Jak zakochałem się w Kaśce Kwiatek, czytany przez Kubę Widomskiego (kl. VIII C)
Przyjście do szkoły nowego ucznia wymaga nauczenia go języka wykładanego w szkole. Nasi uczniowie z Ukrainy mieli dodatkowe lekcje języka polskiego, natomiast w szkole Mikołajka było inaczej, o czym dowiedzieliśmy się z fragmentu czytanego przez Mikołaja Asyngiera (kl. VIII C). Potem uczniowie słuchali fragmentu Dziennika cwaniaczka czytanego przez Bartosza Kostrubę (kl. VIII C), w którym bohater opisywał, dlaczego planował zgłosić się na skarbnika samorządu. Następnie wysłuchali przygód Julka z książki Rany boskie, Julek mówiącego o lekcji religii prowadzonej na zastępstwie przez księdza proboszcza (Krzysztof Gąbka, klasa VIII C). W czerwcu w naszej szkole organizowany był Dzień Dziecka/Dzień Sportu. W tym roku na placu przy Orliku nasi uczniowie uczestniczyli w zabawowym Dniu Dziecka. W szkole Koszmarnego Karolka też co roku jest organizowany Dzień Sportu, jednak on sam go nie lubi, o czym czytał Sebastian Tyczyński (kl. VIII C).
Nauka w szkole to również wyjazdy na wycieczki edukacyjne. Od dwóch lat wyjazdy nie mogły być organizowane z uwagi na pandemię. W tym roku sytuacja się zmieniła i dlatego wielu uczniów naszej szkoły brało udział w wycieczkach klasowych. Koszmarny Karolek i jego brat Doskonały Damianek również szykowali się na wycieczkę, o czym przeczytała Karolina Jężak (kl. VIII D).
Innowacja pedagogiczna: Głośne czytanie, będąca nietuzinkową formą prezentacji literatury, ma zachęcić uczniów do czytania książek również spoza lektury obowiązkowej. Chcieliśmy, by przywołane w tej edycji fragmenty literackie skłoniły młodych słuchaczy do innego spojrzenia na swoje szkolne doświadczenia. Wiosną do naszej szkoły dołączyli uczniowie z Ukrainy, dlatego zaprezentowaliśmy trzecioklasistom fragmenty utworów literackich, w których występuje motyw nowych uczniów w szkole. Ponadto w minionym roku szkolnym (po zakończeniu pandemii) zrealizowano wiele innych działań, zaplanowanych w kalendarzu roku szkolnego. Szukaliśmy więc podobieństwa między doświadczeniami naszych uczniów, a przygodami bohaterów książek dostępnych w bibliotece szkolnej.
Amelia Multan