KOMUNIKAT DYREKTORA

Komunikat dyrektora Szkoły Podstawowej w Bychawie dla uczniów, nauczycieli,  rodziców.

I. Motywowanie i wspieranie dzieci przez rodziców do systematycznego uczenia się poza szkołą.

Drodzy Rodzice!

Samodzielna praca dzieci wymaga od nich wiele wysiłku i mobilizacji. Aby pomóc im w nauce ważne jest wsparcie z Waszej strony. Pokażmy, że nauka naprawdę może być interesująca i przyjemna.

Oto kilka wskazówek, jak pomóc naszym dzieciom w samodzielnym zdobywaniu wiedzy i umiejętności:

  1. Trzeba ustalić stały harmonogram codziennej pracy dziecka. Takie postępowanie wyrobi w nim nawyki systematycznej pracy.
  2. Wszystkie dzieci w rodzinie powinny uczyć się w tym samym czasie. Należy zapewnić im ciche i spokojne miejsce do nauki, wyłączyć źródła dźwięku.
  3. Rodzice powinni  dawać dziecku do zrozumienia, że nauka jest ważna i nie zmieniać ustalonego harmonogramu z błahych powodów.
  4. Warto wcześniej przygotować wszystkie potrzebne książki i pomoce.
  5. Należy pamiętać o rozdzielaniu materiału na krótsze partie i robienie przerw w nauce (przeciętne dziecko w klasie I potrafi skupić się na 15 minut, w klasie III na pół godziny. Przerwę trzeba zrobić gdy dziecko zaczyna mieć problemy z koncentracją uwagi, jest zmęczone).
  6. W nauce warto stosować różnego rodzaju techniki ułatwiające zapamiętywanie: notatki z wykorzystaniem różnych kolorów, podkreśleń, rysunków czy  haseł z książek. To wszystko może pomóc dziecku lepiej  i bardziej trwale opanować materiał.
  7. Dorośli mogą pomagać dziecku zrozumieć polecenie, zaplanować poszczególne etapy niezbędne do wykonania zadania, w razie potrzeby udzielić wskazówek naprowadzających, ale nie wyręczać go, nie podawać mu gotowych rozwiązań. Trzeba dać dziecku szansę samodzielnego rozwiązania zadania, a tym samym doświadczenia sukcesu.
  8. Życzliwe zainteresowanie i kontrola rodziców nauką dziecka bardzo motywuje do pogłębiania wiedzy. Pamiętajmy więc, aby zauważać nawet niewielkie osiągnięcia dziecka i aby chwalić je za włożony wysiłek i upór. Warto doceniać nie tylko końcowy efekt pracy, ale również sam fakt przystąpienia do niej.
  9. Warto pokazywać praktyczne zastosowanie informacji zdobytych w czasie nauki poprzez obserwacje, wspólną zabawę, doświadczenia praktyczne oraz wykorzystanie ich w codziennych sytuacjach.

Przede wszystkim zaś należy zadbać o higieniczny tryb życia dzieci: odpowiednią  ilość snu, rozsądny czas korzystania z komputera, telewizji i innych urządzeń medialnych, zbilansowane posiłki, ruch na świeżym powietrzu z uwzględnieniem obecnej sytuacji!

II. Zasady bezpiecznego korzystania z Internetu.

Internet jest doskonały i przydatny, stanowi świetną zabawę i posiada mnóstwo zalet, ale są też w nim zagrożenia i niebezpieczeństwa, o których trzeba pamiętać.

Dla uczniów

  1. Nie ufaj osobie poznanej przez Internet. Nigdy nie możesz być pewien, kim ona naprawdę jest. Mówi, że ma 8 lat, ale może mieć 40!
  2. Nie spotykaj się z osobami poznanymi przez Internet!
  3. Gdy coś Cię przestraszy lub zaniepokoi, wyłącz monitor i powiedz o tym dorosłemu.
  4. Nie zdradzaj nikomu swojego imienia ani adresu! Nie mów też, ile masz lat i do jakiej szkoły chodzisz. Nie podawaj numeru telefonu.
  5. Wymyśl sobie jakiś fajny nick, czyli internetowy pseudonim. Nie podawaj w nim daty urodzenia ani wieku, np. karolina1993 czy jacek14 – lepiej, żeby nikt obcy nie wiedział ile masz  lat. Wykorzystaj imię bohatera ulubionego filmu lub słowo z piosenki. Użyj swojej fantazji. Na pewno wymyślisz coś ciekawego!
  6. Używaj komunikatorów tylko do kontaktów ze znajomymi, o których wiedzą Twoi rodzice. Z komunikatorów i czatów korzystają też osoby o złych zamiarach i trzeba być bardzo ostrożnym. Ustaw komunikator tak, żeby nikt spoza listy kontaktów nie mógł Cię zaczepiać.
  7. Pomyśl kilka razy, zanim wyślesz wiadomość, e-mail czy smsa. Kiedy klikniesz „wyślij”, nie można już tego cofnąć.
  8. Nie dokuczaj innym. Pamiętaj, że w Internecie obowiązuje zasada nieużywania brzydkich słów. Traktuj innych tak, jak byś chciał, żeby Ciebie traktowano.
  9. Długie korzystanie z komputera szkodzi zdrowiu i może być przyczyną wielu innych problemów, np. w szkole. Nie zapominaj o sporcie i innych rozrywkach, nie związanych z komputerami i Internetem.
  10. Szanuj prawo własności w Sieci. Zawsze podawaj źródło pochodzenia materiałów znalezionych w Internecie.
  11. Dbaj o bezpieczeństwo swoich przyjaciół. Nie podawaj nikomu ich danych, nie publikuj zdjęć bez ich zgody. Nie wiesz, jaki ktoś zrobi z nich użytek, a kiedy je wysyłasz lub umieszczasz w Internecie, nie masz już nad nimi kontroli.

Dla rodziców
Porady dotyczące bezpiecznego korzystania z Internetu przez dzieci

  1. Odkrywaj Internet razem z dzieckiem.
  2. Naucz dziecko podstawowych zasad bezpieczeństwa w Internecie.
  3. Rozmawiaj z dziećmi o ryzyku umawiania się na spotkania z osobami poznanymi w Sieci.
  4. Naucz swoje dziecko ostrożności przy podawaniu swoich prywatnych danych.
  5. Naucz dziecko krytycznego podejścia do informacji przeczytanych w Sieci.
  6. Zgłaszaj nielegalne i szkodliwe treści.
  7. Zapoznaj dziecko z NETYKIETĄ.
  8. Poznaj sposoby korzystania z Internetu przez Twoje dziecko.
  9. Pamiętaj, że pozytywne strony Internetu przeważają nad jego negatywnymi stronami.

III. Higiena pracy uczniów i nauczycieli w kształceniu na odległość.

–  Ekran nie powinien odbijać światła – dlatego też ważne jest ustawienie go pod odpowiednim kątem w stosunku do jego źródeł. Monitor trzeba ustawić tak, aby światło nie znajdowało się z tyłu. Źle jest również, gdy użytkownik ma jasność przed sobą – np. lampkę nad ekranem.
– Odległość pomiędzy brzegiem biurka a ustawioną na nim klawiaturą powinna być większa niż 10 cm. Chodzi tu o możliwość ułożenia na biurku dłoni. Pisanie z rękami bez oparcia jest bardzo uciążliwe dla użytkownika.
– Odległość ekran-użytkownik powinna wynosić  od 40 do 75 cm.
– Górna krawędź monitora nie powinna znajdować się powyżej linii wzroku użytkownika.
– Wilgotność powietrza nie powinna być mniejsza niż 40% – chodzi tu o to, że w trakcie korzystania z komputera oczy mocno się wysuszają, dlatego ważne jest zapewnienie pewnego poziomu wilgotności w pomieszczeniu.
– Wysokość stołu i krzesła powinna być tak dostosowana, by zapewnić co najmniej kąt prosty pomiędzy ramieniem a przedramieniem użytkownika.

Drogi uczniu i nauczycielu

  • korzystaj z przerw; nie spędzaj ich przed monitorem; najlepiej wstań i poruszaj się trochę; zamknij oczy na jakiś czas lub popatrz na coś zielonego – ten kolor wpływa kojąco na zmęczone źrenice;
  • spróbuj wprowadzić do swojego reżimu pracy system tzw. mikroprzerw; chodzi tu o króciutkie przerwanie zajęć (np. na kilkadziesiąt sekund), w trakcie którego wykonuje się ćwiczenia rozluźniające mięśnie i relaksujące oczy; w przestrzeganiu założeń pomogą  ci specjalne aplikacje – na przykład Workrave – które będą regularnie przypominały  o koniecznych przerwach i dyktowały niezbędne ćwiczenia;
  • dbaj o oczy; postaraj się raz na jakiś czas je zamknąć, by odpoczęły; dobrym pomysłem jest też odrywanie wzroku od monitora raz na jakiś czas i spoglądanie gdzieś w dal;
  • pamiętaj o systematycznym wietrzeniu pomieszczenia i regularnych ćwiczeniach odprężających.