Komunikat dyrektora Szkoły Podstawowej w Bychawie dla uczniów, nauczycieli, rodziców.
I. Motywowanie i wspieranie dzieci przez rodziców do systematycznego uczenia się poza szkołą.
Drodzy Rodzice!
Samodzielna praca dzieci wymaga od nich wiele wysiłku i mobilizacji. Aby pomóc im w nauce ważne jest wsparcie z Waszej strony. Pokażmy, że nauka naprawdę może być interesująca i przyjemna.
Oto kilka wskazówek, jak pomóc naszym dzieciom w samodzielnym zdobywaniu wiedzy i umiejętności:
- Trzeba ustalić stały harmonogram codziennej pracy dziecka. Takie postępowanie wyrobi w nim nawyki systematycznej pracy.
- Wszystkie dzieci w rodzinie powinny uczyć się w tym samym czasie. Należy zapewnić im ciche i spokojne miejsce do nauki, wyłączyć źródła dźwięku.
- Rodzice powinni dawać dziecku do zrozumienia, że nauka jest ważna i nie zmieniać ustalonego harmonogramu z błahych powodów.
- Warto wcześniej przygotować wszystkie potrzebne książki i pomoce.
- Należy pamiętać o rozdzielaniu materiału na krótsze partie i robienie przerw w nauce (przeciętne dziecko w klasie I potrafi skupić się na 15 minut, w klasie III na pół godziny. Przerwę trzeba zrobić gdy dziecko zaczyna mieć problemy z koncentracją uwagi, jest zmęczone).
- W nauce warto stosować różnego rodzaju techniki ułatwiające zapamiętywanie: notatki z wykorzystaniem różnych kolorów, podkreśleń, rysunków czy haseł z książek. To wszystko może pomóc dziecku lepiej i bardziej trwale opanować materiał.
- Dorośli mogą pomagać dziecku zrozumieć polecenie, zaplanować poszczególne etapy niezbędne do wykonania zadania, w razie potrzeby udzielić wskazówek naprowadzających, ale nie wyręczać go, nie podawać mu gotowych rozwiązań. Trzeba dać dziecku szansę samodzielnego rozwiązania zadania, a tym samym doświadczenia sukcesu.
- Życzliwe zainteresowanie i kontrola rodziców nauką dziecka bardzo motywuje do pogłębiania wiedzy. Pamiętajmy więc, aby zauważać nawet niewielkie osiągnięcia dziecka i aby chwalić je za włożony wysiłek i upór. Warto doceniać nie tylko końcowy efekt pracy, ale również sam fakt przystąpienia do niej.
- Warto pokazywać praktyczne zastosowanie informacji zdobytych w czasie nauki poprzez obserwacje, wspólną zabawę, doświadczenia praktyczne oraz wykorzystanie ich w codziennych sytuacjach.
Przede wszystkim zaś należy zadbać o higieniczny tryb życia dzieci: odpowiednią ilość snu, rozsądny czas korzystania z komputera, telewizji i innych urządzeń medialnych, zbilansowane posiłki, ruch na świeżym powietrzu z uwzględnieniem obecnej sytuacji!
II. Zasady bezpiecznego korzystania z Internetu.
Internet jest doskonały i przydatny, stanowi świetną zabawę i posiada mnóstwo zalet, ale są też w nim zagrożenia i niebezpieczeństwa, o których trzeba pamiętać.
Dla uczniów
- Nie ufaj osobie poznanej przez Internet. Nigdy nie możesz być pewien, kim ona naprawdę jest. Mówi, że ma 8 lat, ale może mieć 40!
- Nie spotykaj się z osobami poznanymi przez Internet!
- Gdy coś Cię przestraszy lub zaniepokoi, wyłącz monitor i powiedz o tym dorosłemu.
- Nie zdradzaj nikomu swojego imienia ani adresu! Nie mów też, ile masz lat i do jakiej szkoły chodzisz. Nie podawaj numeru telefonu.
- Wymyśl sobie jakiś fajny nick, czyli internetowy pseudonim. Nie podawaj w nim daty urodzenia ani wieku, np. karolina1993 czy jacek14 – lepiej, żeby nikt obcy nie wiedział ile masz lat. Wykorzystaj imię bohatera ulubionego filmu lub słowo z piosenki. Użyj swojej fantazji. Na pewno wymyślisz coś ciekawego!
- Używaj komunikatorów tylko do kontaktów ze znajomymi, o których wiedzą Twoi rodzice. Z komunikatorów i czatów korzystają też osoby o złych zamiarach i trzeba być bardzo ostrożnym. Ustaw komunikator tak, żeby nikt spoza listy kontaktów nie mógł Cię zaczepiać.
- Pomyśl kilka razy, zanim wyślesz wiadomość, e-mail czy smsa. Kiedy klikniesz „wyślij”, nie można już tego cofnąć.
- Nie dokuczaj innym. Pamiętaj, że w Internecie obowiązuje zasada nieużywania brzydkich słów. Traktuj innych tak, jak byś chciał, żeby Ciebie traktowano.
- Długie korzystanie z komputera szkodzi zdrowiu i może być przyczyną wielu innych problemów, np. w szkole. Nie zapominaj o sporcie i innych rozrywkach, nie związanych z komputerami i Internetem.
- Szanuj prawo własności w Sieci. Zawsze podawaj źródło pochodzenia materiałów znalezionych w Internecie.
- Dbaj o bezpieczeństwo swoich przyjaciół. Nie podawaj nikomu ich danych, nie publikuj zdjęć bez ich zgody. Nie wiesz, jaki ktoś zrobi z nich użytek, a kiedy je wysyłasz lub umieszczasz w Internecie, nie masz już nad nimi kontroli.
Dla rodziców
Porady dotyczące bezpiecznego korzystania z Internetu przez dzieci
- Odkrywaj Internet razem z dzieckiem.
- Naucz dziecko podstawowych zasad bezpieczeństwa w Internecie.
- Rozmawiaj z dziećmi o ryzyku umawiania się na spotkania z osobami poznanymi w Sieci.
- Naucz swoje dziecko ostrożności przy podawaniu swoich prywatnych danych.
- Naucz dziecko krytycznego podejścia do informacji przeczytanych w Sieci.
- Zgłaszaj nielegalne i szkodliwe treści.
- Zapoznaj dziecko z NETYKIETĄ.
- Poznaj sposoby korzystania z Internetu przez Twoje dziecko.
- Pamiętaj, że pozytywne strony Internetu przeważają nad jego negatywnymi stronami.
III. Higiena pracy uczniów i nauczycieli w kształceniu na odległość.
– Ekran nie powinien odbijać światła – dlatego też ważne jest ustawienie go pod odpowiednim kątem w stosunku do jego źródeł. Monitor trzeba ustawić tak, aby światło nie znajdowało się z tyłu. Źle jest również, gdy użytkownik ma jasność przed sobą – np. lampkę nad ekranem.
– Odległość pomiędzy brzegiem biurka a ustawioną na nim klawiaturą powinna być większa niż 10 cm. Chodzi tu o możliwość ułożenia na biurku dłoni. Pisanie z rękami bez oparcia jest bardzo uciążliwe dla użytkownika.
– Odległość ekran-użytkownik powinna wynosić od 40 do 75 cm.
– Górna krawędź monitora nie powinna znajdować się powyżej linii wzroku użytkownika.
– Wilgotność powietrza nie powinna być mniejsza niż 40% – chodzi tu o to, że w trakcie korzystania z komputera oczy mocno się wysuszają, dlatego ważne jest zapewnienie pewnego poziomu wilgotności w pomieszczeniu.
– Wysokość stołu i krzesła powinna być tak dostosowana, by zapewnić co najmniej kąt prosty pomiędzy ramieniem a przedramieniem użytkownika.
Drogi uczniu i nauczycielu
- korzystaj z przerw; nie spędzaj ich przed monitorem; najlepiej wstań i poruszaj się trochę; zamknij oczy na jakiś czas lub popatrz na coś zielonego – ten kolor wpływa kojąco na zmęczone źrenice;
- spróbuj wprowadzić do swojego reżimu pracy system tzw. mikroprzerw; chodzi tu o króciutkie przerwanie zajęć (np. na kilkadziesiąt sekund), w trakcie którego wykonuje się ćwiczenia rozluźniające mięśnie i relaksujące oczy; w przestrzeganiu założeń pomogą ci specjalne aplikacje – na przykład Workrave – które będą regularnie przypominały o koniecznych przerwach i dyktowały niezbędne ćwiczenia;
- dbaj o oczy; postaraj się raz na jakiś czas je zamknąć, by odpoczęły; dobrym pomysłem jest też odrywanie wzroku od monitora raz na jakiś czas i spoglądanie gdzieś w dal;
- pamiętaj o systematycznym wietrzeniu pomieszczenia i regularnych ćwiczeniach odprężających.